Sveriges transportenergipolitik flyttar energiberoendet från Ryssland till Kina. Istället för att möjliggöra enorm möjlighet till energioberoende och välfärdsbyggande.
Sverige har under decennier varit beroende av rysk energiimport gällande kol, olja, gas och även kärnkraftbränslet uran.
Men sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina den 24:e februari 2022 har detta beroende ifrågasatts och försvårats av ett antal EU-sanktioner. Men trots embargon fortsätter importen enligt tidigare upphandlingsterminer. Men klart är att den nu minskar kraftigt för att upphöra helt inom kort. Men det kostar på att skifta bort från så stor del av Sveriges energiimport samtidigt som det förvisso sammanfaller med skiftet från fossil energi till förnybar för att linjera med EUs klimatmål Fit for 55.
Däremot ser historien ut att upprepa sig själv.
I politikens iver att fasa ut fossila bränslen genom att bland annat förbjuda förbränningsmotorer (ICE) till förmån för elektrifierade fordon som drivs med batterilagrad energi, förbises elektrifieringens största möjlighet elektrobränslen. Elektrifiering är så mycket mer än batterilagrad energi. Snabbast och bäst möjliga omställning är att erbjuda flytande elektrobränslen kompatibla med dagens förbränningsmotorer och infrastruktur. Problemet är inte förbränningsmotorn, utan fossila bränslen.
Dagens politiska spel kommer att avgöra om historien upprepas gällande svenskt energiberoende från utomeuropeiska nationer.
Istället väljer politiken att prioritera och helt fokusera på batterilagrad energi. Denna politik försätter oss i farliga dilemman. Inte nog med att batterier är dyrt och relativt miljöfarligt lagringsalternativ, det teknikdiskvalificerar andra elektrifieringsalternativ som med befintlig infrastruktur erbjuder koldioxidneutralitet till befintliga fordon och fartyg.
Dessutom skapar den kraftigt ökande efterfrågan utmaning i tillverkningsprocessen från gruva till färdigt batteri som skapar mänskligt lidande och misär. Den totala uppnådda klimatvinningen ifrågasätts dessutom allt oftare i studier på studier som visar på liten eller utebliven klimatvinning.
Skiftet till elektrifierad batterilagring skapar ett Kinaberoende. Kina dominerar både inom batteriteknik, batteritillverkning och fordonsproduktion. Kina sätts i förarsätet på samma sätt som Ryssland tilläts dominera inom fossila bränslen.
Det är naivt och kan äventyrar hela EU:s klimatomställningsmål att vara koldioxidneutrala till 2050.
Sveriges regering beslutade att avstå i EUs omröstning gällande kommissionens införande av provisoriska antisubventionstullar på elbilar producerade i Kina. Orsaken sägs var att Sverige vill stå upp för frihandel, hävdade utrikeshandelsminister Johan Forsell (m). Ungefär samma förhållningsprincip som Sverige haft gentemot rysk energiimport under många år.
Det kommer visa sig att lösningen till en hållbar klimatomställning finns inom EU och till och med inom Sverige. Och förutom klimatvinningen så bygger det även välfärd, svensk välfärd, inte rysk eller kinesisk.
Ett flertal storskaliga svenska elektrobränsleprojekt har redan uteblivit på grund av orimliga och långsamma tillståndsprocesser.
Regeringen behöver förenkla tillståndsprocesser för sol-, och vindkraft som energikalla till elektrobränsleanläggningar. Regeringens mål ska vara att göra Sverige självförsörjande av koldioxidneutrala flytande bränslen till inhemsk transportsektor. Men det kräver en skyndsam handlingskraft. All behövd kunskap och teknik finns inom Europa och Sverige. Oberoende och välfärd behöver prioriteras.